Nowa Dacia Duster bez centralnego zamka – Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny

Grupa Renault poszukuje sposobów na poradzenie sobie z kryzysem związanym z niedoborem półprzewodników. Jak informuje portal L’argus jedną z metod jest oferowanie pojazdów bez pewnych elementów wyposażenia. Dla przykładu, Dacia Duster na rynku francuskim, może być dostarczana klientom bez centralnego zamka, a niektóre wersje Renault Clio zostały pozbawione elektrycznie składanych lusterek.

Brak półprzewodników powoduje, że producenci samochodów muszą iść na pewne kompromisy. Zamiast przesuwać w czasie i tak opóźniające się terminy dostaw, oferują klientom możliwość odbioru pojazdów bez niektórych opcji lub z nadzieją na montaż zamówionego wyposażenia w późniejszym, bliżej nieokreślonym terminie.

Już w momencie debiutu nowego Renault Arkana wiosną tego roku, koncern musiał wycofać na pewien czas 10-calowe zegary cyfrowe. Wyposażenie powróciło do katalogu modelu, ale dostępność ekranów wciąż nie jest oczywista. Jak informuje magazyn motoryzacyjny L’argus, Renault Kangoo II generacji, modele Express, Trafic i Master przeznaczone na rynek francuski mogą być produkowane z niefunkcjonalnym systemem multimedialnym. O dodanie ekranu mają zadbać dealerzy, gdy tylko komponenty staną się dostępne. Dacia również zastosowała ten sposób w Dusterze sprzed face liftingu.

Zobacz także: Ile kosztuje używana Dacia Duster? Ceny zwariowały, za 11-latka trzeba dać ponad 25 tysięcy!

Półśrodki nie zawsze skuteczne

Półprzewodniki są w samochodzie właściwie wszędzie, nie tylko w ekranach. W przypadku niektórych komponentów jak sprężarki klimatyzacji, które dostarcza firma Marelli, czujniki ABS i ESP firmy Bosch lub Continental oraz jednostki sterujące poduszkami powietrznymi, nie da się zastosować półśrodków. Poduszek powietrznych nikt przecież z pojazdu nie wyjmie, dlatego czas realizacji zamówienia może się wydłużyć. Z powodu braku chipów, Dacia wielokrotnie wstrzymywała w tym roku produkcję samochodów w swoich fabrykach.

W modelach Dacia Duster i Sandero sprzedawanych we Francji może brakować centralnego zamka. Za montaż odpowiedzialni będą mechanicy w ASO. Zubożenie wyposażenia dotyczyło również elektrycznie składanych lusterek w niektórych wersjach Clio, Captura i Arkany oraz pakietu Easy Drive składającego się z aktywnego tempomatu, wykrywania martwego pola oraz asystenta jazdy autostradą i w korku.

Zobacz także: Dacia: „kupując Dacię nie jesteś biedny, jesteś mądry”

Renault Zoe, Clio i Captur mogą być dostarczane bez aktywnego systemu hamowania awaryjnego (AEBS). Do wyjątkowej sytuacji przystosuje się nawet organizacja Euro NCAP, która doda do informacji o modelu adnotację wskazującą, że 5 gwiazdek nie dotyczy samochodów bez AEBS. Podobny wyjątek zastosowano dla Forda Pumy.

Źródło: L’argus

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail

trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.116głosyOcena artykułu