Tesla s Plaid caught fire, closing the driver inside

Wiadomośćsprzęt i soft6 lipca 2021, 12:57

Author: Arkadiusz Strzała

Another Tesla car in flames, this time the top model S Plaid.1030 horsepower showed a truly fiery temperament, and the electronic door its tenacity.

19194747W SKRÓCIE:

Co może być gorsze od pożaru? Pożar połączony z niemożnością ucieczki. Przekonał się o tym świeży właściciel najszybciej przyspieszającego, seryjnie produkowanego samochodu na świecie. Podczas podróży nieopodal Filadelfii jego Tesla S Plaid nagle zapaliła się. Widząc kłęby dymu w kabinie, zorientował się w sytuacji. Jednak przez pewien czas nie mógł z tej wiedzy zrobić właściwego użytku, gdyż elektroniczne zamki drzwi odmówiły współpracy. Kierowca został uwięziony w palącym się aucie od Elona Muska (tak jest, jak się nie czyta instrukcji – więcej w przedostatnim akapicie).

Oto co zostało z Tesli S Plaid, reszta uleciała z dymem. Źródło: CNBC

Elektryczny system odmykania przestał działać. Problem udało się rozwiązać dopiero siłowo – właściciel auta wydostał się na zewnątrz napierając całym ciałem na drzwi. Samochodu niestety nie udało się uratować; spalił się doszczętnie. NHTSA, czyli Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wszczęła dochodzenie w tej sprawie, podobnie jak w przypadku innych podobnych wypadków. Rzeczniczka NHTSA, Lucia Sanchez, powiedziała:

If the obtained data or investigation demonstrates a defect or a security threat, NHTSA will take appropriate actions to protect society.

Ten przypadek miał zbieżny przebieg do innych pożarów aut Tesli. Pojawienie się dymu, słyszalny trzask i następnie postępujący ogień. Także blokowanie drzwi miało już miejsce wcześniej. Dodatkowo taki pożar jest wyjątkowo trudny do ugaszenia – gwałtowną reakcję litu zawartego w bateriach bardzo trudno przerwać. Jak pisze NBC, strażacy podczas interwencji związanej z pożarem auta elektrycznego zmuszeni są do używania dużej ilości środków gaśniczych:

They also used 28,000 gallons (105,000 liters) of water - the amount that the department normally consumes within a month.(...) For comparison, a typical combustion car fire can often be quickly put out using about 300 gallons (1.3 thousand liters) of water, which is within the capacity of a single fire truck.

Pożary Tesli teoretycznie nie powinny budzić emocji. Nie są zjawiskiem częstym – dane statystyczne pokazują, że samochody od Elona Muska płoną dziesięciokrotnie rzadziej niż pozostałe pojazdy. Jednak ich czasem nieuzasadnione okoliczności i nagłe występowanie mogą stawiać znaki zapytania, tym bardziej gdy weźmiemy pod uwagę, jak epicka za każdym razem jest ich akcja gaszenia. Zablokowane elektroniczne zamki wydają się być problemem, lecz jak można przeczytać na 16. stronie instrukcji modelu S Plaid:

Aby otworzyć drzwi w sytuacji, gdy model S nie ma zasilania, pociągnij do góry ręczną dźwignię znajdującą się pod panelem przełączników otwierania szyb.

Dlaczego właściciel opisywanego w tej wiadomości zdarzenia nie skorzystał z tej możliwości? Możliwe, że nie przeczytał dokładnie instrukcji lub w sytuacji stresowej o tym zapomniał. Być może Tesla powinna zadbać o dokładniejsze oznaczenia, dzięki którym nawet ktoś, kto nie zapoznał się z podręcznikiem użytkownika, będzie wiedzieć co zrobić np. podczas pożaru.

We invite you to our new YouTube channel - Gryonline Technologies, which is devoted to issues related to new technologies.There you will find numerous tips on problems with computers, consoles, smartphones and equipment for players.