Test: Second generation of Dacia Duster - French.pl - automotive journal

Dacii Duster chyba nikomu przedstawiać nie trzeba, zwłaszcza na wortalu Francuskie.pl. Auto pojawiło się na rynku w 2010 roku debiutując na Salonie Samochodowym w Genewie. Niedługo później trafiło na rynek. I zrobiło tam furorę! A zdobywając serca tysięcy klientów zapewniło też Dacii pozycję ważnego europejskiego gracza na rynku motoryzacyjnym. Wcześniejsze modele marki były dość mocno deprecjonowane przez przychylne niemieckiemu kapitałowi media. Duster to zmienił. Ale że i świat się zmienia, więc jesienią ubiegłego roku została pokazana The second generation of Dacia Duster. I takie auto miałem przyjemność testować w drugiej połowie kwietnia.

The second generation of Dacia Duster - as far as I know - enjoys great interest among Polish clients.Many first generation users have either made such a decision, or hesitates - order a new one, and leave used so far in the settlement, or sell on the secondary market.And you have to remember that Dacia Duster has a pretty high residual value.These cars lose their value relatively little!The second generation of Dacia Duster has already entered the Polish market, but on the streets too many of these cars are not seen.I am glad that I could ride this car and show myself on the roads to first generation Duster users.If I could, I tried to sink with lights ;-) with sympathy.

The second generation of Dacia Duster is a better car in every respect.Really under everyone.Stylistically, the car has not changed - at first glance - diametrically, but there are some new products.Volume.in.rear lights - really well stylized.Inside you will find better finishing materials, new dashboard design and new equipment elements.Elements that would not be ashamed of much more expensive models of other brands.It has changed - in favor - lead and mute.The prices have not changed for this - almost at all.The second generation of Dacia Duster is available for the same or very comparable money as the first.And this is a really better car!

No to może zacznijmy od tych cen (wartości obowiązujące w dniu dzisiejszym). Wręcz porównajmy cennik poszczególnych wersji, na razie bez wnikania w wyposażenie.

version

The first generation of Dacia Duster

The second generation of Dacia Duster

Access SCe 115 Stop&Start

39.PLN 900

39.PLN 900

Open SCe 115 Stop&Start

46.100 zloty

Essential SCe 115 Stop&Start

46.PLN 900

Open SCe 115 Stop&Start LPG

49.PLN 600

Essential SCe 115 Stop&Start LPG

50.PLN 400

Open dCi 90 Stop&Start

53.PLN 400

Essential dCi 90 Stop&Start

55.PLN 400

Laureate SCe 115 Stop&Start

51.100 zloty

Comfort SCe 115 Stop&Start

52.PLN 600

Laureate SCe 115 Stop&Start LPG

54.PLN 600

Comfort SCe 115 Stop&Start LPG

56.100 zloty

Laureate TCe 125 Stop&Start

58.100 zloty

Laureate 1.5 dCi 110 Stop&Start

62.PLN 400

Comfort 1.5 dCi 110 Stop&Start

64.PLN 400

Comfort 1.5 dCi 110 Stop&Start EDC

70.PLN 900

SL Blackshadow SCe 115 Stop&Start

54.100 zloty

SL Outdoor SCe 115 Stop&Start

58.PLN 400

SL Outdoor TCe 125 Stop&Start

65.PLN 400

SL Outdoor 1.5 dCi 110 Stop&Start

69.PLN 400

SL Outdoor 1.5 dCi 110 Stop&Start EDC

73.PLN 900

Prestige SCe 115 Stop&Start

57.PLN 900

Prestige 1.5 dCi 110 Stop&Start

69.PLN 400

Prestige 1.5 dCi 110 Stop&Start EDC

75.PLN 900

4WD Laureate SCe 115 Stop&Start

58.PLN 600

4WD Laureate dCi 110 Stop&Start

69.PLN 900

4WD Essential SCe 115 Stop&Start

53.PLN 400

4WD Essential dCi 110 Stop&Start

65.PLN 200

4WD SL Blackshadow SCe 115 Stop&Start

61.PLN 600

4WD SL Blackshadow dCi 110 Stop&Start

72.PLN 900

4WD Comfort SCe 115 Stop&Start

59.100 zloty

4WD Comfort dCi 110 Stop&Start

70.PLN 900

4WD SL Outdoor SCe 115 Stop&Start

65.PLN 900

4WD SL Outdoor TCe 125 Stop&Start

72.PLN 900

4WD SL Outdoor 1.5 dCi 110 Stop&Start

76.PLN 900

4WD Prestige 1.5 dCi 110 Stop&Start

64.PLN 400

4WD Prestige 1.5 dCi 110 Stop&Start

75.PLN 900

Jak wynika z powyższej tabeli – zgadza się w obu cennikach tylko version wyposażeniowa Access. Była dostępna w pierwszej generacji, The second generation of Dacia Duster również jest oferowana w takiej odmianie. W obu przypadkach cena jest dokładnie taka sama – 39.PLN 900. Myślę jednak, że spokojnie możemy założyć, iż odpowiednikiem dotychczas oferowanej odmiany Open jest teraz version Essential, dotychczasowa Laureate, to dziś Comfort, a szczytowa dziś version Prestige, to odpowiednik bogato wyposażonych serii specjalnych (czy też limitowanych) Blackshadow, czy też Outdoor.

Analizując cenniki dochodzimy do wniosku, że niektóre wersje delikatnie zdrożały, inne staniały (!), ale trzeba pamiętać, że The second generation of Dacia Duster ma generalnie lepsze wyposażenie (acz niektóre jego elementy i tak wymagają dopłaty).However, equipment is not everything.The second generation of Dacia Duster is better muted, and - in my opinion - it is better to run.It is also more comfortable.

The second generation of Dacia Duster is noticeably richer than the previous one.It's still the same good Duster, and even better Duster, for still very reasonable money, but it's not such a simple car anymore.The equipment list includes elements that even more expensive models of competitive brands do not offer!

Co takiego ciekawego może nam zaoferować The second generation of Dacia Duster? Wspomnę o trzech najciekawszych, moim zdaniem, elementach, jakie można z nowym Dusterem zamówić. Elementach, które dotychczas w Dusterze, ani w żadnej innej Dacii dostępne nie były. Są to:– system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania;– Monitor 4×4;– system czterech kamer Multiview Camera.

The first and third elements require a subsidy even in the Prestige version, but this is a small price increase - respectively by 1.000 PLN and 1.100 zloty. W versionch niższych żaden z tych systemów nie jest oferowany nawet za dopłatą.In turn, the 4 × 4 monitor is part of the four -wheel Prestige versions as standard, and in the Essential and Comfort varieties requires the purchase of packages and of course buying a car with four -wheel drive.Well, then you get a 4 × 4 monitor as a standard.And the packages are four, two for each version.

For Essential, it is a Plus Package and Plus BIS package (both include the Media NAV Evolution system, cruise control with a speed limiter, steering wheel and knob, gearbox jack covered with leather), and differ in the range of maps in navigation.The plus package costs 1.500 PLN, plus an encore is valued at 1.800 PLN.

In turn, for the Comfort version, the packages are called Multimedia and Multimedia Plus.They cost 1 respectively.800 PLN i 2.100 zloty i zawierają kamerę cofania oraz system Media Nav Evolution z różnym zakresem map – standardowymi, lub rozszerzonymi.

Multimedia and Plus packages are seriously available in the Prestige version, and that's what I tested.

Wspomniałem na początku, że wizualnie The second generation of Dacia Duster niewiele różni się od pierwszej. Realnie jednak zmieniło się dużo. Owszem, styl pozostał ten sam, ale że zmieniły się wymiary auta, więc nie liczcie, że blachy ze starego będą pasowały do nowego ;-) Druga generacja Dacii Duster jest dłuższa od pierwszej o 26 mm, ale że rozstaw osi się nie zmienił, więc odrobinę wydłużono oba zwisy. Nieznacznie wzrosły rozstawy kół przednich i tylnych. Szerokość samochodu (z lusterkami), to teraz 2.052 mm (było 2.000 mm), wysokość się niemal nie zmieniła – Duster ma teraz 1.693 mm, a miał o 2 mm więcej.

The trunk capacity has increased - according to ISO 3832, the trunk will now accommodate 445 DM³, and in the first generation it "swallowed" 408 DM³.Four -wheel drive versions and a spare wheel have a 376 dm³ trunk.Interestingly, Dacia's materials now talk about the smaller maximum luggage capacity.The first generation could accommodate 1.636 dm³, and the second - only 1.478 dm³ (1.409 DM³ for 4WD version equipped with a spare wheel).I have no idea where this change came from.

As I mentioned, Duster's style has been preserved. Z zewnątrz można by było te zmiany nazwać tylko liftingiem, gdyby nie fakt, że The second generation of Dacia Duster jako całość tak znacznie różni się od pierwszego wcielenia.Jumping into the center of the change easier to notice.Another, completely newly developed dashboard is striking immediately.There are more vents nozzles here, they are different - better!- Materials, the system was also changed.The media NAV system screen has been moved higher, thanks to which both using it and setting elements on it are easier and safer.Previously, the screen was located too low, and it looked at it worse.Now it is more readable.

Zmieniły się też zegary – mam wrażenie, że są jeszcze bardziej czytelne. Wyświetlacz pojawił się między obrotomierzem (po lewej), a prędkościomierzem (po prawej), a umiejscowiony w jego dolnej części wskaźnik poziomu paliwa płynnie (i niezbyt szybko) znika wraz z pokonywanymi kilometrami. Na początku testu spodziewałem się, że znikać będą – jak w poprzedniku – całe segmenty (jest ich osiem), ale z czasem przekonałem się, że nie! Tu grają rolę pojedyncze piksele.

The car is not on the tilt board or, for example,.segmental coolant temperature indicator - only the blue control was limited, which is shining until the fluid reaches a fairly safe temperature for the engine.I suspect that there is also a red indicator light when exceeding the temperature for a dangerous power unit.This type of solutions are used by many manufacturers offering much more expensive cars.So it's hard to have a bad budget Dacia that she also used such a system.However, among the "screens" presented by the on -board computer you can choose a picture presenting this temperature!Admittedly, it is not scaled at specific degrees, but has the minimum, maximum, indirect and - most importantly - optimal level. W efekcie The second generation of Dacia Duster stoi w hierarchii wyżej, niż niektóre inne auta, które tak lubią Polacy…

All indicators and pictograms are legible.The car diagram on the display shows even specifically which door has not been closed!This also applies to the trunk!I know cars that cannot and use one control for all doors.The second generation of Dacia Duster is not as budget as it might seem ;-)

Naturalnie, co wynika z przepisów prawa, The second generation of Dacia Duster jest też wyposażona w system kontroli ciśnienia w oponach (obowiązkowy wszak wg prawa).The car was not deprived of the external temperature thermometer either.If the car is equipped with a media NAV system, it is displayed on the touch screen located on the center console.

Druga generacja Dacii Duster jest wyraźnie lepiej wyposażonym samochodem, niż była generacja pierwsza. A już na pewno może być lepiej wyposażonym samochodem. Niektóre elementy, które pojawiły się w aktualnych samochodach, wymagają po prostu dopłaty. Dodatkowe pieniądze z reguły są jednak niewysokie, zwłaszcza w porównaniu z tym, czego potrafią oczekiwać inne marki. Dacia pozostaje niedroga, a skonfigurowanie samochodu „full bajer” wcale nie sprawi, że nagle Duster stanie się drogi. Niektóre media starają się tak to przedstawiać. Owszem, przekroczenie 80.000 zł sprawia, że nie każdy będzie gotów wydać taką kwotę na Dacię. Ale jeśli się nie zdecyduje, a będzie chciał mieć kompaktowego SUV-a z silnikiem wysokoprężnym i napędem na cztery koła, to wśród nowych samochodów u dealerów w praktyce nie będzie miał czego szukać. A jeśli nawet coś znajdzie, to nie z takim wyposażeniem, jakie za te pieniądze uzyska w Dacii.

Then let's let your imagination run wild.We take one of the most expensive Duster variants from the current price list.There are two: Prestige 1.5 dCi 110 Stop&Start EDC oraz 4WD Prestige 1.5 dCi 110 Stop&Start.The same diesel engine and only the matter of whether we want a dual clutch machine or four -wheel drive.I tested the latter variant, so maybe let's stay with it.After all, here we will have a 4 × 4 monitor as standard.

So we add what requires a possible subsidy: - metallized varnish - 2.000 PLN; - leather upholstery combined with ecological leather - 1.450 zł;– podgrzewane przednie fotele – PLN 600;– koło zapasowe – PLN 400;– automatyczna klimatyzacja – 1.PLN 300; - System of non -clutchless access and startup - 1.000 PLN - Camera Multivity System - 1.100 zloty;– rozszerzenie map w nawigacji – 300 zł.

To wszystko. Więcej się dokupić nie da. Do bazowej ceny najdroższej wersji (75.PLN 400) dodaliśmy więc opcji za łącznie 8.150 zł. Jak na Dacię dość sporo. Uzyskaliśmy jednak cenę finalną maksymalnie wyposażonego samochodu wynoszącą 83.550 zł. Jeśli chcielibyście wydać więcej, to musielibyście skorzystać z oferty akcesoriów. Ich ofertę prezentujemy w grafice poniżej. Są nie tyle niedrogie, co wręcz tanie.

So tell me, elsewhere you can buy such a new compact SUV with diesel under the hood and four-wheel drive, or with front-wheel drive, but with a dual clutch transmission?Dacia Duster still has no real competition, and now she raised the bar, because in the first generation of prices, it offers better finishing materials, richer equipment and even more interesting style.

The second generation of Dacia Duster drives better and is better muted.New finishing materials and more soundproofing mats made the new Duster riding more pleasant.You can easily fall on the expressway, or even on the highway and talk freely without lifting your voice.More free than in the previous version.It was also possible there, but now it is clearly better.

Seats are also better.Many journalists complained about the seats in the first generation of the Romanian SUV.I wasn't so critical and I beat nearly 3 last summer.500 HP - standard tests on such a distance in motogazetki you will hardly find.Because you have to refuel ;-) For larger trips, journalists usually go with cars from long-distance tests.I went Duster to Romania.I traveled in different ways, including the famous Transfogarasky route.And although it was not a comfort known from Citroën C6, Duster traveled really nice.We did not complain about the inconvenience.

Druga generacja Dacii Duster ma jednak poprawione w stosunku do poprzednika także fotele. Producent wsłuchał się w oczekiwania klientów również w tym zakresie. Mam ochotę zabrać także Nowego Dustera na jakiś większy wyjazd – trzeba będzie coś wymyślić. Dacia bierze pod uwagę opinie klientów i dziennikarzy i sukcesywnie wnosi poprawki do swoich aut. Co ważniejsze – nie odbija się to na cenach samochodów. Dziś, jak widać, lepsze auto można mieć w cenach zbliżonych do poprzedniego, też dobrego, ale jednak odrobinę gorszego. Nowy Duster zdecydowanie może się podobać. I jeśli ktoś jeździ dotychczasową wersją i jeszcze się waha, to podpowiem – naprawdę warto się przesiąść na Nowego Dustera!

Tym bardziej, że w mojej ocenie The second generation of Dacia Duster ma też lepiej zestrojone zawieszenie.This car drives better.Somehow it is so more eager and more confident in bends.However, do not understand me, however - it is still a SUV, not a sports car!It is not worth overdoing.Nevertheless, in my opinion, the new Duster is better conducted.

I will not write that the steering is also better, because I did not notice great differences.Basically no differences.It's still good, slightly anesthetized with a pipe that does not need to focus all his attention on it.A lightweight fingertips are not associated with an immediate change of direction.In turn, falling into a hole in the asphalt does not cause seizures of the forearms.It is simply, excellently for the roads that we are still dealing with in Central and Eastern Europe.And don't write to me, please, it is better, that the highways, that the expressway, because I picked up Duster, I picked up Clio r.S.Trophy and I also tested a relatively recently put forward expressway.In many countryside, this car was driven better than on the S17 section from the Kurów West junction to the exit to the northern Lublin bypass!

That is why I am not in favor of very direct steering and uncompromising suspensions.The car is simply to do well every day.And like in Clio r.S.I can understand the hard suspension and direct (but not engaging to exaggeration!) Steering, I expect Duster that it will provide me with a pleasant journey every day. I tak właśnie się dzieje – The second generation of Dacia Duster świetnie się wywiązuje z takich obowiązków.

A przy tym robi to oszczędnie. Pokonałem testowym Dusterem dokładnie 835,6 km. Jak zwykle mniej więcej 20-25% z tego dystansu przypadło na jazdy w ruchu miejskim. Średnie spalanie wyniosło wg komputera pokładowego 5,9 l/100 km. Dużo? Niedużo? Myślę, że rozsądnie. Fakt – droższy o blisko 90.000 zł i dysponujący wyraźnie mocniejszym silnikiem, ale też wyraźnie większy Peugeot 5008 potrzebował tylko 5,8 l/100 km. Tyle, że tu, w Dacii, miałem napęd na cztery koła. Fakt – niemal z niego nie korzystałem, ale wozić go ze sobą musiałem.

Producent deklaruje w danych homologacyjnych, że taka version Dacii Duster, jaką jeździłem, potrzebuje w mieście 4,8 l/100 km, zaś poza miastem w cyklu mieszanym 4,7 l/100 km.The test copy was burned by 1.2 l/100 km more.It is a difference of 25.5%.Acceptable as much as possible.Percentage may look like this, but in real liters it is not a problem.

The 50-liter fuel tank allows you to drive almost 850 km.I drove a little less, but I had to finish this car.Perhaps the on -board computer lies a little.Perhaps, because I do not know if the car was flooded under the cork when I picked them up.The fuel indicator showed a full tank, but you know how it happens.Certainly, however, this indicator does not change its condition too linearly - at the beginning it does not seem to react, and then suddenly falls faster and faster.What's more - with about 80 km of others - according to the computer - the range disappears from the on -board computer..You don't know how many kilometers are left.Regardless, I suggest avoiding driving with a fairly empty tank.

W oszczędzaniu paliwa, zwłaszcza w ruchu miejskim (spalanie, jakie uzyskałem w takich warunkach, to 7,2 l/100 km), pomaga system Stop & Start. Druga generacja Dacii Duster ma go w standardzie z każdą jednostką napędową. Pomaga to dbać nie tylko o kieszenie klientów (choć to też), co o jakość powietrza w miastach, szczególnie tych większych. Auto stojące w korku gasi silnik i nie emituje spalin. Co więcej – system ów działa dobrze, kulturalnie, rozruch nie jest związany z jakimiś nadmiernymi drganiami, czy hałasem. Silnik uruchamiany jest szybko, a nad bezpieczeństwem jednostki napędowej czuwa komputer – jeśli uzna, że wyłączenie silnika nie jest najszczęśliwszym pomysłem, to na to nie pozwoli.

The new Dacia Duster according to the manufacturer's declaration is not an extremely dynamic car.Oh, decent market average.The tested version needs a sprint for a hundred 12.4 seconds. O 0,6 sekundy szybciej osiąga tę prędkość version z napędem na przednią oś.Subjectively, however, you do not have a sense of moving with a sluggish, even depressed car.No - Duster accelerates roughly as you can expect.It is not a collapse, although it is rather average to the sprint under the sprint from under the light.In my opinion, the car offers the dynamics that customers expect from it deciding to buy this SUV.

Flexibility is a separate issue.Traditionally, for Duster, this second generation also has a short one.In everyday use, you can easily move one of the two by booking non -standard situations.Of course, you can also normally, "in God's" ;-) But then you will quickly have to throw a second run.This is a good solution to some extent replacing the reducer that is used in the field.Because Dacia Duster and except asphalt is doing great.I didn't have the opportunity to go into some loose sands, the mud could not be found during the test.I limited myself to some field paths, where I checked not so much four -wheel drive as I appreciated the advantages of the clearance.And one in combination with the other turns out to be very useful in the field.Dacia Duster is a good player here.This can be seen even in the Dacia Duster Elf Cup cycle.

Well, there the cars are prepared for such crossings.The serial Duster is not so much, but you can afford a lot by a standard car.This is commanded by the owners of these cars in various regions of the world, especially in native Romania.For example, let this article serve.Let's add that the engine is protected from below with a plate that protects it against damage.

Jazdę w terenie ułatwia opcjonalny system Multiview Camera. Składają się na niego cztery kamery – przednia, tylna i dwie boczne. Przednia umieszczona jest w atrapie chłodnicy, tuż pod logo marki. Tylna, służąca też za kamerę cofania aktywowaną po wrzuceniu wstecznego biegu, jest pod listwą nad rejestracją. Boczne są w dolnej części obudów lusterek zewnętrznych. I jak obraz z kamery tylnej i przedniej jest w miarę symetrycznie rozłożony, tak kamery boczne prezentują bardziej to, co jest z przodu, niż z tyłu. Może to i ma sens, choć ja wolałbym chyba widzieć także to, co jest za środkową częścią drzwi przednich, czy nawet w okolicach tylnych kół. W terenie może się to przydać. Obraz prezentowany przez kamery jest bardzo przyzwoitej jakości, a przełączanie między nimi odbywa się banalnie prosto na dotykowym ekranie. Co ciekawe użytkownik ma możliwość zmiany ustawień wyświetlanego obrazu – aktywacji bądź dezaktywacji linii wspomagających cofanie, zmianę kontrastu, jasności, czy nawet nasycenia barw!

But let's get back to flexibility.The six -speed gearbox allows for economical traveling fast roads, but it kills a little flexibility in the city.Admittedly, the mentioned short one makes the chest five-speed ;-) but for diesel flexibility is at most enough.There is no tragedy, but it is also impossible to drive almost without gear shift.If someone does not like for frequent reaching for a jack, they should consider buying a version with a dual clutch EDC machine.It's just that then he can forget about the drive for four wheels.Unfortunately, these two elements do not occur simultaneously.

The second generation of Dacia Duster can be equipped with elements such as a dead field control system, or - especially in the field - assistant to the downhill ride.Thus, it joins the group of much more expensive cars, which can also have such equipment.This first element is found only in the most expensive version (Prestige), but does not require an additional payment.The latter is already serial from the Essential version, but it is only offered in cars with the drive of both axles.

Nowy Duster jest lepszy od poprzedniego niemalże pod każdym względem. Zadbano o lepsze wykończenie i nie mam tu na myśli jedynie plastików. Dla przykładu – przy wewnętrznych klamkach pojawiły się zaślepki śrub. W pierwszej odmianie, także tej po liftingu, raziły trochę łby śrub. Teraz są ukryte za zaślepkami. Tego typu drobiazgi wpływają na ogólne postrzeganie samochodu. Malutki kawałeczek plastiku sprawia, że nikt już nie powinien popatrzeć na Dustera, jak na siermiężne, niewyrafinowane auto. Nowa version tego jakże popularnego SUV-a jest po prostu samochodem na miarę XXI wieku.

In his predecessor he "hid" in the back of the sofa only the middle headrest.Now all three can do it, which improves visibility in the internal mirror.When nobody is sitting on the couch, or people taking places in the back are small (children) headrests can be left.Thanks to this, visibility through the rear window is better.

The car also has an armrest on the front.Admittedly, I saw some tests in which it was complained that he had only one position, so he was not comfortable, and even probably even disturbed someone.Well - in my opinion this only item (not counting the assembly of the armrest) is good enough that not, this element does not bother.It may not be an extremely convenient solution, but I always prefer to have an armrest than not to have it.And if someone bothers someone, he can always submit it.Because if he prefers not to have him, what is the problem?

Let's add that together with the armrest we get - in the Comfort version for 700 PLN, in the Prestige version as standard - adjustment of the lumbar support in the driver's seat, as well as the storage space under the passenger seat.

Z pewnym zdziwieniem za to stwierdziłem, że testowy samochód nie miał regulacji wysokości kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. A przecież była to praktycznie topowa version, z czego wniosek, że The second generation of Dacia Duster została pozbawiona tego elementu. W poprzedniej wersji była taka regulacja. To dość zaskakujące. No ale skoro już od drugiego poziomu wyposażenia (Essential) mamy seryjnie montowany fotel kierowcy z regulacją wysokości, to może faktycznie regulacja wysokości kotwiczenia pasów nie jest niezbędna?

The equipment is not lacking in the speed limiter (as standard in each version) and cruise control (as standard from the Comfort version).In each version of Duster you will also receive ECO mode, which stuffs some car performance, but in return helps save fuel.

Serial in the Prestige Medianav system is an old, good friend.It has large icons and a simple menu design, but when you delve into some options, it turns out that its capabilities are quite big.The 7-inch touch screen works well, although the validity of the maps leaves a bit to be desired.The newest maps have not been implemented for the new version of the car.I don't know if they are available or the plaintiff was different.However, the navigation itself works well, it is fast enough and may not be very sophisticated, but very clear graphics.

The audio set also plays quite well.It is not an audiophile system, but probably no one from Dacia expects anything like that as standard.The radio is equipped with USB and AUX ports, but you have nothing to count on a CD player-in this respect Dacia has long been in the 21st century ;-)

Druga generacja Dacii Duster jest praktycznie taka sama pod względem przestronności, jak pierwsze wcielenie tego SUV-a. Cztery osoby mogą tym autem podróżować w komfortowych warunkach, jeśli chodzi o przestronność. Na kanapie zmieści się oczywiście trzy osoby i jeździłem tym autem w takiej konfiguracji. Fakt, nie były to ofiary fast-foodów, tylko osoby o normalnej posturze i żadna z nich nie narzekała na niewygody.

The sofa is folded (as standard), but only from the Essential version (i.e. the second "from below") has a divided support in a ratio of 1/3-2/3. Choć więc może się wydawać, że version Access jest niemalże kompletnie ogołocona ze wszystkiego, to przecież trzeba sobie jasno powiedzieć – bazowej odmiany Dustera niemalże nikt nie kupuje.Once, it occurs only with one engine and front -wheel drive.Two - an additional payment for a significantly better equipped Essential variety is only 6.PLN 500.Three - at this level of prices, many customers choose one of the two richest varieties.So there is nothing to despair that Duster Access does not have a split backrest ;-)

The engine mask is lifted on two telescopes.You do not need to unfold any supports - also in this respect (and for a long time) Duster is a modern car.Because the telescope (single) was under the hood of the previous version.

Posadowiony na 17-calowych kołach samochód nie zawsze oferuje dużo komfortu. Jeśli jest to jednak SUV, który na takich felgach ma opony w rozmiarze 215/60R17, to można domniemywać, że z komfortem nie jest źle. Dość duży „balon” (wysoki profil opony) nie odziera podróży z komfortu. Wraz z właściwymi nastawami zawieszenia mamy więc sporą szansę na wygodną jazdę. I faktycznie – Dacia Duster nie męczy kręgosłupa twardym zawieszeniem. Owszem, prosta budowa zawieszenia zapewniająca skądinąd niskie koszty serwisowania nie zapewni jakichś wyjątkowych wrażeń, ale samochód jest komfortowy i znakomicie spisuje się na kiepskiej jakości drogach. A co by nie powiedzieć, mamy takich wciąż bardzo dużo w naszym kraju. Nawet spore niedoskonałości asfaltu The second generation of Dacia Duster pokonuje niewzruszenie i zdaje się nimi zupełnie nie przejmować. Może tłumienie drgań nie jest idealne, może prowadzenie nie jest sportowe, ale na pewno nie brakuje tu ani komfortu, ani pewności prowadzenia. Zresztą sportu od SUV-a generalnie nie oczekujemy, za to komfortu – owszem.

Duster is also doing well on gravel roads.The certainty of conducting typical for compact SUVs has quite a lot, security limits also seem to be moved further than in the previous variety.

Czy więc rzeczywiście ten samochód jest taki dobry, zwłaszcza po uwzględnieniu naprawdę rozsądnych cen? Cóż – w swoim segmencie The second generation of Dacia Duster w zasadzie nie ma realnej konkurencji.It is better to buy this SUV than a car of a prestigious brand of an unknown past.In Dacia, you will receive a three -year manufacturer's warranty with a limited mileage of 100.000 km.For 1.PLN 599 you can buy an additional paid warranty non -stop formula with a limit of 60.000 km and with reviews.There are also various attractive forms of financing the purchase of the car.

Tak – The second generation of Dacia Duster jest nadzwyczaj interesującym autem. Spodobał mi się ten samochód, choć przyznać muszę, że w czasie testu raz mnie zestresował. Byłem nieco ponad 200 km od Warszawy, w baku zostało mi paliwa (wg zeznać komputera pokładowego) na 130 km, więc zajechałem o świcie na stację benzynową. I tu pojawił się problem. Dźwigienką przy progu koło fotela kierowcy zwalnia się blokadę klapki wlewu paliwa. Proste. Czyżby? W testowym egzemplarzu wcale takie proste się to nie okazało. Owszem, dźwigienkę dało się podnieść, linka najwyraźniej się przesunęła, ale klapka pozostała zamknięta… Kilka kolejnych próbnie przyniosło lepszego efektu. Próbowałem się dostać do zamka klapki od strony bagażnika, ale to też łatwe nie było. W końcu udało mi się ją otworzyć i nalać oleju napędowego do baku, ale cała procedura zajęła mi dobrych 10 minut. O świcie, kiedy czas biegnie bardzo szybko, zwłaszcza, gdy miałem być w parku prasowym Renault Polska dość wcześnie. Uważajcie więc na ten wlew, bo trudno mi powiedzieć, na ile był to przypadek jednostkowy.

Poza tym The second generation of Dacia Duster jest samochodem naprawdę dobrym, o rewelacyjnym stosunku ceny do jakości i wyposażenia. Z czystym sumieniem polecam ten samochód Waszej uwadze.

Thank you to Renault Polska for sharing the car for the test.

Krzysztof Gregorczykvideo and photos: Aleksandra Gregorczyk, Dominika Gregorczyk, Krzysztof Gregorczyk

Hot messages straight to your e-mail

Three times a week, straight to your box

gallery

00głosyOcena artykułu