Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - ładny i solidny

Z przydomkiem „Tourer” Zafirę C sprzedawano w latach 2012-2016. Kiedy model wycofano z rynku w 2019 roku, nazwę „Zafira” dostał duży van zbudowany na bazie Opla Vivaro. Auto nie ma bezpośredniego następcy, chociaż do tego miana pretendują crossover Grandland X i dostawczo-osobowy Combo Live. Z racji pokrewieństwa z Astrą J na rynku jest sporo tanich używanych i nowych części zamiennych.

REKLAMA

Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - Układ napędowy

Oferta jednostek napędowych jest bogata, znajdziemy w niej nawet silniki z fabryczną instalacją na gaz LPG (1.4 T, 140 KM) oraz CNG (1.6 T, 150 KM). Benzynowe 1.8 (115 i 140 KM, wycofane w 2015 r.), 1.4 T (120 i 140 KM) oraz 1.6 T mają prostą konstrukcję z pośrednim wtryskiem paliwa. Silnik 1.4 i diesla 1.6 wyposażono w trwały łańcuchowy napęd rozrządu, pozostałe jednostki (1.6 i 1.8 oraz diesel 2.0) mają rozrząd napędzany paskiem. Skomplikowany w budowie jest silnik 1.6 T z wtryskiem bezpośrednim (170 i 200 KM, seria SIDI od 2012 r.). Niestety wersje turbodoładowane wyposażono w dwumasowe koło zamachowe, które czasami ulega awariom (do 1.4 T kosztuje ponad 1000 zł). W jednostkach 1.6 psuje się elektronicznie sterowany termostat (300 zł). Dobrym wyborem okazuje się silnik 1.4 T, ale czasem zawodzi w nim odpowietrzenie skrzyni korbowej (trzeba wymienić kolektor dolotowy i pokrywę zaworów, co kosztuje 5000 zł, używane 750 zł). Od początku Zafirę można było kupić z wysokoprężnym 2.0 o mocy 110, 130 i 165 KM (170 KM od 2015 r.), w 2013 r. zadebiutował diesel 1.6 (110/136 KM), a w 2012 r. – 195-konny wysokoprężny 2.0 biturbo. Diesle to trwałe jednostki. Sześciobiegowe przekładnie M32 do 2012 r. miały usterkowe łożyska. Były łączone z silnikami benzynowymi, a trwałe przekładnie F40 z dieslami. Objawami zużycia skrzyni M32 są wyraźne ruchy do przodu i do tyłu dźwigni zmiany biegów przy dodawaniu i ujmowaniu gazu (naprawa – od 2000 zł).

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Konsola środkowa w sportowym stylu. Po liftingu (na zdjęciu) radykalnie zmniejszono liczbę przycisków na konsoli. W dwóch pierwszych rzędach miejsca nie brakuje, w trzecim wystarczy go tylko dla dzieci

Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - Nadwozie

Bardzo obszerne, z wygodnymi fotelami z przodu. Znany z Astry kokpit wyposażono w wiele przycisków na konsoli środkowej. Ułatwiają obsługę, ale trzeba się do niej przyzwyczaić. Wnętrze dobrze wygłuszono. Trzeci rząd siedzeń teraz jest opcjonalny.

Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - Wykonanie

Zafira jest bardzo dobrze zabezpieczona przed rdzą. Wnętrze zostało solidnie zmontowane przy użyciu dobrych materiałów.

Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - ładny i solidny

Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019)- Bezpieczeństwo

Auto uzyskało pięć gwiazdek w teście zderzeniowym. W standardzie jest sześć poduszek powietrznych oraz ESP.

Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - Zawieszenie

Jest sztywne i wystarczająco komfortowe, auto dobrze prowadzi się również dzięki wystarczająco precyzyjnemu układowi kierowniczemu.

Materiały prasowe
Bagażnik przy pięciu fotelach mieści 710 l. Po złożeniu foteli drugiego rzędu siedzeń podłoga ma długość 177 cm

Najlepsze w modelu

SilnikWszystkie jednostki są godne polecenia. Wśród benzynowych dynamiczny i oszczędny jest silnik 1.4 T, z diesli wystarczające osiągi zapewnia wersja 1.6 CDTI.

1.4 Turbo1.6 CDTI2.0 CDTI
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3136415981956
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min103 (140) 4900100 (136) 4000121 (165) 4000
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min200 1850320 2000350 1750
Masa własna/ładowność kg1613/6721701/6791748/657
Długość × szerokość × wys. mm4658 × 1820 × 1685
Pojemność bagażnika l/VDA710/1860710/1860710/1860
Prędkość maksymalna km/h200193208

RocznikNawet dzisiaj auto wygląda świeżo i nowocześnie. W ramach liftingu przeprowadzonego w 2016 roku gruntownie zmodernizowano przód i całkowicie zmieniono tablicę przyrządów.

WyposażenieW standardzie są elektryczne sterowniki przednich szyb i lusterek, centralny zamek, klimatyzacja manualna i radioodtwarzacz.

CenyNajtańsze auta kosztują od 30 000 zł – najczęściej jest to 7-miejscowy model z dieslem 2.0 i nieprzeciętnie dużym przebiegiem. Samochody z dieslem 1.6 są rzadkie na rynku wtórnym, a wersje 1.6 SIDI to białe kruki. Najpopularniejszy silnik benzynowy to 1.4 T o mocy 140 KM.

Rocznik20162015201420132012
1.4 Turbo/140 KM53 80048 20045 00038 60036 500
1.6 CDTi/120 KM48 1004 290039 5003590031 500
2.0 CDTi/165/170KM59 90053 60048 90042 90038 100
Ceny w złotych; źródło: Otomoto

NiezawodnośćW początkach produkcji wymieniano tablice przyrządów (akcja serwisowa). Szwankują podgrzewanie foteli i moduł sterowania klimatyzacją, nie działa czujnik deszczu i zawiesza się nawigacja. W zawieszeniu zdarzają się luzy na tulejach wahaczy (wymiana tulei 250 zł). W tylnych zaciskach uszkodzeniu ulega tłumik drgań (koszt zacisku 500 zł). W dieslu 2.0 przy przebiegu od 100 tys. km twardnieje uszczelka smoka oleju silnikowego, co pogarsza smarowanie, dlatego warto ją wcześniej wymienić (cena od 600 zł). W silnikach 1.4T z LPG pękają korpusy turbosprężarki, jej wymiana kosztuje od 2500 zł.

auto motor i sport

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także: