Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - ładny i solidny
Z przydomkiem „Tourer” Zafirę C sprzedawano w latach 2012-2016. Kiedy model wycofano z rynku w 2019 roku, nazwę „Zafira” dostał duży van zbudowany na bazie Opla Vivaro. Auto nie ma bezpośredniego następcy, chociaż do tego miana pretendują crossover Grandland X i dostawczo-osobowy Combo Live. Z racji pokrewieństwa z Astrą J na rynku jest sporo tanich używanych i nowych części zamiennych.
REKLAMAUżywany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - Układ napędowy
Oferta jednostek napędowych jest bogata, znajdziemy w niej nawet silniki z fabryczną instalacją na gaz LPG (1.4 T, 140 KM) oraz CNG (1.6 T, 150 KM). Benzynowe 1.8 (115 i 140 KM, wycofane w 2015 r.), 1.4 T (120 i 140 KM) oraz 1.6 T mają prostą konstrukcję z pośrednim wtryskiem paliwa. Silnik 1.4 i diesla 1.6 wyposażono w trwały łańcuchowy napęd rozrządu, pozostałe jednostki (1.6 i 1.8 oraz diesel 2.0) mają rozrząd napędzany paskiem. Skomplikowany w budowie jest silnik 1.6 T z wtryskiem bezpośrednim (170 i 200 KM, seria SIDI od 2012 r.). Niestety wersje turbodoładowane wyposażono w dwumasowe koło zamachowe, które czasami ulega awariom (do 1.4 T kosztuje ponad 1000 zł). W jednostkach 1.6 psuje się elektronicznie sterowany termostat (300 zł). Dobrym wyborem okazuje się silnik 1.4 T, ale czasem zawodzi w nim odpowietrzenie skrzyni korbowej (trzeba wymienić kolektor dolotowy i pokrywę zaworów, co kosztuje 5000 zł, używane 750 zł). Od początku Zafirę można było kupić z wysokoprężnym 2.0 o mocy 110, 130 i 165 KM (170 KM od 2015 r.), w 2013 r. zadebiutował diesel 1.6 (110/136 KM), a w 2012 r. – 195-konny wysokoprężny 2.0 biturbo. Diesle to trwałe jednostki. Sześciobiegowe przekładnie M32 do 2012 r. miały usterkowe łożyska. Były łączone z silnikami benzynowymi, a trwałe przekładnie F40 z dieslami. Objawami zużycia skrzyni M32 są wyraźne ruchy do przodu i do tyłu dźwigni zmiany biegów przy dodawaniu i ujmowaniu gazu (naprawa – od 2000 zł).
Materiały prasowe |
Materiały prasowe |
Konsola środkowa w sportowym stylu. Po liftingu (na zdjęciu) radykalnie zmniejszono liczbę przycisków na konsoli. W dwóch pierwszych rzędach miejsca nie brakuje, w trzecim wystarczy go tylko dla dzieci |
Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - Nadwozie
Bardzo obszerne, z wygodnymi fotelami z przodu. Znany z Astry kokpit wyposażono w wiele przycisków na konsoli środkowej. Ułatwiają obsługę, ale trzeba się do niej przyzwyczaić. Wnętrze dobrze wygłuszono. Trzeci rząd siedzeń teraz jest opcjonalny.
Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - Wykonanie
Zafira jest bardzo dobrze zabezpieczona przed rdzą. Wnętrze zostało solidnie zmontowane przy użyciu dobrych materiałów.
Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019)- Bezpieczeństwo
Auto uzyskało pięć gwiazdek w teście zderzeniowym. W standardzie jest sześć poduszek powietrznych oraz ESP.
Używany Opel Zafira Tourer (2011-2019) - Zawieszenie
Jest sztywne i wystarczająco komfortowe, auto dobrze prowadzi się również dzięki wystarczająco precyzyjnemu układowi kierowniczemu.
Materiały prasowe |
Bagażnik przy pięciu fotelach mieści 710 l. Po złożeniu foteli drugiego rzędu siedzeń podłoga ma długość 177 cm |
Najlepsze w modelu
SilnikWszystkie jednostki są godne polecenia. Wśród benzynowych dynamiczny i oszczędny jest silnik 1.4 T, z diesli wystarczające osiągi zapewnia wersja 1.6 CDTI.
1.4 Turbo | 1.6 CDTI | 2.0 CDTI | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1364 | 1598 | 1956 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min | 103 (140) 4900 | 100 (136) 4000 | 121 (165) 4000 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min | 200 1850 | 320 2000 | 350 1750 |
Masa własna/ładowność kg | 1613/672 | 1701/679 | 1748/657 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4658 × 1820 × 1685 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 710/1860 | 710/1860 | 710/1860 |
Prędkość maksymalna km/h | 200 | 193 | 208 |
RocznikNawet dzisiaj auto wygląda świeżo i nowocześnie. W ramach liftingu przeprowadzonego w 2016 roku gruntownie zmodernizowano przód i całkowicie zmieniono tablicę przyrządów.
WyposażenieW standardzie są elektryczne sterowniki przednich szyb i lusterek, centralny zamek, klimatyzacja manualna i radioodtwarzacz.
CenyNajtańsze auta kosztują od 30 000 zł – najczęściej jest to 7-miejscowy model z dieslem 2.0 i nieprzeciętnie dużym przebiegiem. Samochody z dieslem 1.6 są rzadkie na rynku wtórnym, a wersje 1.6 SIDI to białe kruki. Najpopularniejszy silnik benzynowy to 1.4 T o mocy 140 KM.
Rocznik | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
1.4 Turbo/140 KM | 53 800 | 48 200 | 45 000 | 38 600 | 36 500 |
1.6 CDTi/120 KM | 48 100 | 4 2900 | 39 500 | 35900 | 31 500 |
2.0 CDTi/165/170KM | 59 900 | 53 600 | 48 900 | 42 900 | 38 100 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
NiezawodnośćW początkach produkcji wymieniano tablice przyrządów (akcja serwisowa). Szwankują podgrzewanie foteli i moduł sterowania klimatyzacją, nie działa czujnik deszczu i zawiesza się nawigacja. W zawieszeniu zdarzają się luzy na tulejach wahaczy (wymiana tulei 250 zł). W tylnych zaciskach uszkodzeniu ulega tłumik drgań (koszt zacisku 500 zł). W dieslu 2.0 przy przebiegu od 100 tys. km twardnieje uszczelka smoka oleju silnikowego, co pogarsza smarowanie, dlatego warto ją wcześniej wymienić (cena od 600 zł). W silnikach 1.4T z LPG pękają korpusy turbosprężarki, jej wymiana kosztuje od 2500 zł.
auto motor i sport Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej! Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami! Zobacz także: |
zobacz galerię
Zobacz także: