Używany Citroen C3. Styl i komfort w dobrej cenie

Samochód miejski powinien mieć stosunkowo małe nadwozie, ale przestronną kabinę i do tego nieźle wyglądać. Citroen C3 pierwszej generacji spełnia te wymagania. Wbrew obiegowej opinii o francuskich samochodach, nie jest też przesadnie awaryjny.

Citroen C3 I (2002-2010) – historia i stylistyka modeluDebiutujący w 2002 r. Citroen C3 był w momencie premiery jednym z najciekawszych samochodów do miasta. Jego zaokrąglone kształty były przeciwieństwem kanciastej linii jego poprzednika – modelu Saxo. Nadwozie okazało się nie tylko ładne, ale i praktyczne, a stylistyka C3 dobrze zniosła upływ czasu.

Citroen C3 pierwszej generacji był początkowo dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback. W 2003 r. pojawił się kabriolet C3 Pluriel a rok później wersja XT-R. To ostanie auto też ma pięcioro drzwi, ale też większy prześwit i dodatki nawiązujące do stylistyki aut terenowych. Napędu na obie osie nie dodano, ale za to pojawiła się blokada mechanizmu różnicowego.

W 2005 r. Citroen C3 przeszedł lifting. Zmiany były kosmetyczne. Z zewnątrz auto po modernizacji najłatwiej rozpoznać po osłonie chłodnicy z mniejszą liczbą poprzeczek, w środku w oczy rzucają się chromowane osłony nawiewów i inne przyciski na konsoli środkowej. Poprawiła się też jakość materiałów, zastosowanych w kabinie, a w gamie silnikowej pojawił się turbodiesel 1.6 HDi 110 KM z filtrem cząstek stałych.

Produkcję Citroena C3 I zakończono w 2009 r. C3 Pluriel zniknął z rynku rok później. Testy zderzeniowe Euro NCAP francuskie auto przeszło tuż po wprowadzeniu go do sprzedaży. Dostało cztery gwiazdki na pięć możliwych.

Citroen C3 I – wnętrze i wyposażenieW kokpicie najbardziej awangardowym elementem jest elektroniczny prędkościomierz połączony z analogowym obrotomierzem. Po latach plastiki wyglądają na zużyte, ale na tle konkurentów nie jest aż tak źle. Dużym plusem jest przestronność kabiny Citroena C3. Nawet wysokie osoby nie narzekają na brak miejsca nad głowami czy wąski zakres regulacji przednich foteli. Pojemność bagażnika wynosi 305 litrów, co nie jest złym wynikiem.

Zobacz też: Peugeot 206 - dobrze wygląda, rzadko się psuje. Poradnik zakupowy

Podstawowe wyposażenie Citroena C3 obejmowało m.in. ABS, cztery poduszki powietrzne, centralny zamek, elektryczne wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy, składane tylne siedzenia czy elektrycznie sterowane szyby z przodu. Na zamówienie dostępne były klimatyzacja czy radio z sześcioma głośnikami. Samochody sprowadzone z Zachodu zazwyczaj mają te dodatki, często są wyposażone w tempomat czy skórzaną tapicerkę.

Citroen C3 I – napęd i jego usterkiJak na miejskie auto, gama silnikowa Citroena C3 jest szeroka. Poszczególne jednostki napędowe różnią się osiągami i niezawodnością, ale łączy je umiarkowane zużycie paliwa. Za przeniesienie napędu odpowiadały pięciobiegowa skrzynia manualna, zautomatyzowana przekładnia o pięciu przełożeniach Sensodrive oraz czterobiegowy automat. Lepiej unikać samochodów ze skrzynią Sensodrive. Dla osób stawiających przede wszystkim na tanią eksploatacją lepszym wyborem będą silniki benzynowe, bo diesle – choć oferujące dobre osiągi i oszczędne spalanie – są zazwyczaj mocno zużyte, a co za tym idzie droższe w serwisowaniu.

Najsłabszy silnik 1.1 odradzamy ze względu na kiepskie osiągi. Lepsze przyspieszenie oferują silniki szesnastozaworowe – 1.4 i 1.6. Szczególnie ten ostatni pozwala na sprawną jazdę także poza miastem. Jedyna powtarzająca się usterka w tych silnikach, to awarie cewek zapłonowych. Ich wymiana kosztuje 300-500 zł zależnie od zastosowanych części. Szukając Citroena C3 z silnikiem Diesla trzeba uważać, bo wiele egzemplarzy jest po prostu wyeksploatowanych. Dlatego polecamy egzemplarze z udokumentowaną historią serwisową. Wszystkie jednostki napędowe z serii HDI, zastosowane w C3, są zasilane układem wtryskowym common rail i są wrażliwe na jakość paliwa.

Używany Citroen C3. Styl i komfort w dobrej cenie

Zobacz też: Koło dwumasowe, common rail i turbo - jak zmniejszyć ryzyko awarii w nowoczesnym dieslu?

Lepiej rozejrzeć się za szesnastozaworową wersją silnika 1.4 HDi lub jednostką 1.6 HDi, bo najsłabszy diesel charakteryzuje się niższą trwałością. Jeśli konieczna byłaby regeneracja wtryskiwaczy trzeba się liczyć z wydatkiem ok. 400 zł za sztukę, wymiana sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym to koszt ok. 2500 zł, a turbosprężarki ok. 2000 zł. Regeneracja tego ostatniego podzespołu to wydatek ok. 1000 zł.

Citroen C3 – inne typowe usterki i zawieszenieNiezależnie od tego jaką wersję silnikową wybierzemy, należy pamiętać o problemach z elektroniką, które w przypadku tego auta nie należą do rzadkich. W Citroenie C3 zastosowano sieć CAN, podatną na uszkodzenia w trakcie wypadku. Zdarzają się usterki manetek kierunkowskazów, wyświetlacza komputera pokładowego, klimatyzacji czy radia. Nierzadko odpowiada za nie komputer BSI, tzw. komputer komfortu. Sprawny elektronik powinien poradzić sobie z usunięciem tych usterek za kilkaset złotych.

Zobacz też: Miernik grubości lakieru - jak się nim posługiwać i interpretować wyniki (FOTO)

Zdarzają się też usterki mechanizmu zmiany biegów (naprawa do 550 zł) czy przekładni kierowniczych (regeneracja do 1000 zł). Zawieszenie – kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu – nie jest przesadnie trwałe, ale jego naprawy nie są drogie. W samochodach sprzed liftingu zdarzało się, że pękały przednie sprężyny (wymiana za 800 zł/komplet).

Używany Citroen C3 I – podsumowanie i sytuacja rynkowaCitroen C3 to ładny, przestronny, niedrogi w zakupie i w naprawach samochód klasy B. Jeśli znajdziemy zadbany egzemplarz, szczególnie z silnikiem benzynowym, jego eksploatacja powinna być przewidywalna. Z uwagi na wrażliwą elektronikę radzimy unikać egzemplarzy powypadkowych, w przypadku diesli ważny jest autentyczny przebieg i historia serwisowa. Warto wybrać auto po modernizacji z uwagi na lepszą jakość wykonania. Ceny Citroena C3 startują od 6000 zł. Za samochody poliftingowe w dobrym stanie trzeba zapłacić ok. 10000 zł, a diesle z ostatniego rocznika i niewielkim przebiegiem kosztują 16-18 tys. zł.

Filmowy poradnik zakupowy dla zainteresowanych zakupem używanego Citroena C3 I:

Silniki benzynowe – gama i osiągi:1.1 (60 KM przy 5500 obr./min, moment obrotowy 94 Nm przy 3300 obr./min, śr. spalanie 6,0 l/100 km, 0-100 km/h w 15,9 s, v-max 157 km/h, od 2002 do 2010)1.4 (73 KM przy 5400 obr./min, moment obrotowy 116 Nm przy 3300 obr./min, śr. spalanie 6,1 l/100 km, 0-100 km/h w 12,4 s, v-max 167 km/h, od 2002 do 2009)1.4 16V (88 KM przy 5250 obr./min), moment obrotowy 133 Nm przy 3250 obr./min, śr. spalanie 6,2 l/100 km, 0-100 km/h w 11,9 s, v-max 177 km/h, od 2003 do 2009)1.6 16V (109 KM przy 5800 obr./min, moment obrotowy 147 Nm przy 4000 obr./min, śr. spalanie 7,2 l/100 km, 0-100 km/h w 10 s, v-max 192 km/h, od 2002 do 2009)

Silniki wysokoprężne – gama i osiągi:1.4 HDI (68 KM przy 4000 obr./min, moment obrotowy 160 Nm przy 2000 obr./min, śr. spalanie 4,4 l/100 km, 0-100 km/h w 13,4 s, v-max 165 km/h, od 2002 do 2010)1.4 HDI 16V (92 KM przy 4000 obr./min, moment obrotowy 200 Nm przy 1750 obr./min, śr. spalanie 4,5 l/100 km, 0-100 km/h w 11,7 s, v-max 180 km/h, od 2002 do 2005)1.6 HDI (92 KM przy 4000 obr./min, moment obrotowy 215 Nm przy 1750 obr./min, śr. spalanie 4,4 l/100 km, 0-100 km/h w 10,8 s, v-max 180 km/h, od 2005 do 2009)1.6 HDI (110 KM przy 4000 ob.r/min, moment obrotowy 245 Nm przy 1750 obr./min, śr. spalanie 4,5 l/100 km/h, 0-100 km/h w 9,5 s, v-max 190 km/h, od 2005 do 2009)