Tunel w Świnoujściu opóźniony o 30 dni. Co jest powodem?

2022-01-1215:45

Drążenie tunelu w Świnoujściu długości 1440 m rozpoczęło się w marcu 2021. Z końcem września maszyna TBM pokonała cieśninę Świna i dotarła do komory odbiorczej na wyspie Wolin. Wykonawca inwestycji wniósł o przesunięcie terminu realizacji. Dlaczego budowa tunelu w Świnoujściu opóźni się? Kiedy przeprawa będzie gotowa?

Spis treści

  1. Jaki będzie tunel w Świnoujściu?
  2. Po co tunel w Świnoujściu?
  3. Dlaczego inwestycja będzie miała opóźnienie?
  4. Technologia wykonania tunelu w Świnoujściu
  5. Przebieg tunelu w Świnoujściu
  6. Kiedy zakończy się budowa tunelu?
  7. Historia przetargu na budowę Tunelu w Świnoujściu
  8. Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.
Chiński statek Da Chang.Przywiózł maszynę do wiercenia tunelu w Świnoujściu

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Jaki będzie tunel w Świnoujściu?

Całkowita długość inwestycji wynosie 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km, w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Jezdnia w tunelu będzie mieć 11 metrów szerokości: oba pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku) będą miały szerokość 3,5 m, a pasy awaryjne - 2 m.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak.

Koszt budowy tunelu w Świnoujściu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Po co tunel w Świnoujściu?

Tunel ma rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają przeprawy promowe, które nie mają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.

Zobacz galerię3 zdjęcia

Dlaczego inwestycja będzie miała opóźnienie?

Wykonawca tunelu w Świnoujściu - PORR/Gülermak - złożył wniosek (pod koniec 2021) do inwestora (miasta Świnoujście) o przesunięcie terminu realizacji o 119 dni, czyli z 17 września 2022 na 15 stycznia 2023 roku. Wykonawca jako powód podał pandemię COVID-19, która opóźniła produkcję maszyny drążącej TBM, a co za tym idzie jej dostarczenie do Świnoujścia i rozpoczęcie montażu już na placu budowy - w sumie o 95 dni. O kolejnych 25 dniach opóźnienia - zdaniem wykonawcy - zdecydowały warunki pogodowe, które miały wpływ na montaż maszyny już w komorze startowej.

Magistrat wskazał, że ostatecznie miasto, po konsultacjach z inwestorem zastępczym (GDDKiA) i inżynierem kontraktu, "jako bezsporne uznało wydłużenie terminu o 30 dni".

Pozostały okres, o który wnioskuje wykonawca, zgodnie z rekomendacją inwestora zastępczego, wymaga jeszcze uzupełnienia dokumentacji, która potwierdzałaby, że wykonawca faktycznie nie miał na to wpływu. Oznacza to, że inwestycja może mieć opóźnienie jeszcze większe.

Zobacz galerię6 zdjęć

Technologia wykonania tunelu w Świnoujściu

W październiku 2020 r. do Świnoujścia przypłynęło z Chin specjalnie skonstruowane urządzenie TBM (Tunnel Boring Machine - ang. maszyna drążąca tunel), ważące ponad 3000 ton, mające długość 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna była rozłożona na części na czas transportu - montowana była w komorze startowej.

Drążenie tunelu TBM (nazwana w wyniku głosowania internetowego Wyspiarką) rozpoczęła w marcu 2021 na wyspie Uznam. Przewiercała się pod dnem Świny na wyspę Wolin, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (pierścienie ważą od 75 do 100 ton). Do obsługi maszyny podczas drążenia potrzebnych było około 15 osób. TBM Wyspiarka mogła drążyć maksymalnie 6 cm na minutę, co z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych operacji technologicznych, daje około 10 m na dobę.

Maszyna zakończyła drążenie tunelu we wrześniu 2021, a pod koniec grudnia została zdemontowana.

Przebieg tunelu w Świnoujściu

Polecany artykuł:

Inwestycje kolejowe: budowa tunelu na podstawie decyzji wojewody

Kiedy zakończy się budowa tunelu?

Tunel w Świnoujściu miał być gotowy we wrześniu 2022. Wiadomo już, że inwestycja zakończy się najwcześniej w styczniu 2023 roku.

Polecany artykuł:

Tunel średnicowy Łódź. Pierwszy etap drążenia tunelu prawie zakończony

Historia przetargu na budowę Tunelu w Świnoujściu

Przetarg na realizację tunelu w Świnoujściu został ogłoszony 15 kwietnia 2016 r. Chęć wzięcia udziału w postępowaniu wyraziło 14 firm. W lutym 2017 r. wszyscy oferenci zostali zakwalifikowani do drugiego etapu postępowania. We wrześniu 2017 r. wpłynęły 4 oferty cenowe:

Pod koniec listopada 2017 r. została wybrana oferta konsorcjum Astaldi. Od tej decyzji odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) 2 oferentów. Oba odwołania zostały uznane przez KIO. Na jedno z tych rozstrzygnięć wpłynęła skarga do Sądu Okręgowego w Szczecinie, sąd rozstrzygnął sprawę w marcu 2018 r. – uznał skargę i uchylił zaskarżony wyrok KIO.

W kwietniu 2018 r. ponownie jako najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum Astaldi. Również od tej czynności wpłynęło odwołanie, które w maju zostało oddalone przez KIO. Konsorcjum Astaldi otrzymało w czerwcu zaproszenie do podpisania umowy.

Włoski wykonawca kilkukrotnie prosił o zmianę terminu podpisania umowy informując o problemach z uzyskaniem gwarancji należytego wykonania umowy. Ostatecznie na początku sierpnia 2018 r. wykonawca poinformował, iż nie podpisze umowy tłumacząc swoją decyzję głównie kwestiami związanymi ze wzrostem cen.

Zamawiający - miasto Świnoujście zajął wadium wniesione przez Astaldi (10 mln zł.). W tej sytuacji jako najkorzystniejsza została wybrana kolejna oferta - konsorcjum PORR, z którym miasto zawarło kontrakt.

Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.

Marzena Sarniewicz