Budownictwo Budownictwo Przebudowa dworca we Władysławowie. Ma wypięknieć

Do tej pory dokonano niezbędnych rozbiórek na placu budowy i w pomieszczeniach wewnętrznych, trwają przygotowania do otwarcia dworca tymczasowego. Prace prowadzone w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 spółki PKP rozpoczęto jesienią 2021 r.

Połączenie dawnego stylu z nowoczesnością

Celem przedsięwzięcia jest przywrócenie budynkowi postawionemu w latach 1928–1929 historycznego charakteru i dostosowanie do współczesnych standardów. - Elewacja po renowacji zostanie pomalowana na jasnoszary kolor, poza gzymsami i obramowaniami okien i drzwi, które będą białe, tak jak odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa. Z utrzymaną w jasnych barwach kolorystyką elewacji kontrastować będzie czerwony dach wykonany z dachówki karpiówki – czytamy w komunikacie.

PKP: w 2021 r. podróżnym udostępniono 21 dworców

Od strony miasta zostanie umieszczony podświetlany napis „Dworzec Kolejowy”, a od peronów „Władysławowo”. Obiekt będzie iluminowanym, a na fasadach po obu stronach pojawią się zegary dworcowe nad wejściami do pomieszczeń dla pasażerów.

Budownictwo Budownictwo Przebudowa dworca we Władysławowie. Ma wypięknieć

Duże zmiany we wnętrzu

Wnętrze zostanie znacząco przebudowane, ale, jak podkreślają PKP, z poszanowaniem historycznego charakteru budynku. Klasycystyczne elementy wystroju zostaną połączone z nowoczesnymi rozwiązaniami. Jasną kolorystykę przewidziano dla poczekalni w holu, a biel drewnianych boazerii i kolumn oraz sufitu (z wkomponowanym liniowym oświetleniem) uzupełnią szare posadzka i ściany. Pojawią się ergonomiczne ławki, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nie zabraknie klimatyzacji w przestrzeni dla podróżnych. W sąsiedztwie znajdą się kasy biletowe i toalety, a w części południowej dworca sezonowe kasy biletowe. W części północnej, centralnej zaplanowano lokale a wynajem.

Eliminacja barier architektonicznych zapewni komfort osobom z niepełnosprawnościami. Od strony miasta i peronów pochylnie ułatwią wjazd wózkom. Inne wyposażenie to tablice w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

Energooszczędne rozwiązania

Budynek zostanie docieplony, straty ciepła ograniczy też termoizolacyjna stolarka. Standardowo dworzec będzie oświetlony lampami LED z automatyką sterującą, a system BMS (Building Management System) posłuży do zarządzania instalacjami i urządzeniami, ograniczając zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Ogrzewanie zapewnią pompy ciepła. Monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz instalacja przeciwpożarowa, podniosą poziom bezpieczeństwa.

Nowa zieleń i zbiornik retencyjny

W sąsiedztwie władysławowskiego dworca zaplanowano wiatę rowerową i dwa parkingi. Jeden (11 stanowisk dla aut) istnieje i zyska nową nawierzchnię, a drugi, w miejscu tymczasowych pawilonów, będzie miał 20 miejsc dla samochodów osobowych. Ażurowe płyty betonowe umożliwią wnikanie deszczówki w glebę i ochronią parking przed zalaniem podczas nawałnic. Pojawią się nowe drzewa i krzewy, a także tereny zielone. Pod częścią z nich będzie spory zbiornik retencyjny, gromadzący wody opadowe do użycia w toaletach i podlewania roślin.

Koszt przebudowy dworca wynosi 14,32 mln zł brutto, inwestycja ma dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są PKP. Dokumentację projektową opracowało konsorcjum firm TPF i TBi Architekci, a wykonawcą jest spółka Kamaro z Gdańska. Przebudowa zakończy się w połowie 2023 r.

Przeczytaj także: Zbliża się rewitalizacja lotniskowej wieży ciśnień w Dęblinie