Stukające drzwi

Proces zużycia objawiający się charakterystycznym hałasem dotyczy przede wszystkim zawiasów drzwiowych, a dokładnie ich osi obrotu. O tym, że na osiach obrotu zawiasów pojawił się niepotrzebny luz, można się łatwo przekonać. Wystarczy po otwarciu drzwi poruszać nimi w górę i w dół. Nawet minimalny luz na osiach zawiasów przełoży się na wyraźne zmiany położenia drzwi. Wcześniej należy się jednak upewnić, czy zawiasy są należycie przykręcone, ponieważ luz na połączeniu gwintowym będzie zwiększał ewentualny luz na osiach obrotu zawiasów. Jeśli zawiasy z nadmiernymi luzami na osiach obrotu są przykręcane zarówno do drzwi jak i do słupków nadwozia wystarczy wymienić zużyte zawiasy na nowe. Są jednak takie rozwiązania, w których zawiasy mocowane są na stałe do drzwi. W takim przypadku możnaposzukać używanych drzwi, najlepiej w tym samym kolorze lub spróbować zregenerować luźne zawiasy. Ta ostatnia czynność oprócz odpowiednich narzędzi wymaga również doświadczenia w takich pracach, co poprzemawia za tym, żeby powierzyć je wyspecjalizowanemu warsztatowi.

Stukające drzwi

Oprócz zawiasów za stukanie drzwi odpowiada także zespół zamka i zaczepu zamocowanego na słupku drzwiowym. Zużycie jednego lub obu współpracujących ze sobą elementów sprawi, że między nimi pojawi się na tyle duży luz, który umożliwi uderzanie jednego o drugi.

W prawidłowo wyregulowanych drzwiach na zawiasach i zamku odpowiednia sprężystość uszczelki drzwiowej sprawia, że drzwi po zamknięciu są utrzymywane niemal w stałym położeniu. Jeśli zaczep zamka zostanie nieprawidłowo ustawiony na słupku i uszczelka nie będzie z odpowiednią siłą oddziaływać na drzwi, to podczas jazdy na nierównościach mogą pojawiać się stuki w miejscu współpracy zaczepu z zamkiem, nawet jeśli jeszcze nie doszło do zużycia jednego lub obu tych elementów.