Hatchback – opis i charakterystyka rodzaju nadwozia

Hatchback – opis i charakterystyka rodzaju nadwozia

Hatchback – czym jest?

Hatchbaków na drogach nie brakuje i kierowcy widują je codziennie. Czym jednak wyróżnia się ten rodzaj nadwozia i co tak naprawdę znaczy „samochód hatchback”? Definicja jest prosta – to samochód o nadwoziu typowo 3- lub 5-drzwiowym. Które drzwi są nieparzyste? Oczywiście te, które zapewniają dostęp do bagażnika. Nadwozie hatchback ma tylną klapę otwieraną wraz z szybą, co ułatwia dostęp do kufra. Typowy hatchback ma dwubryłowe nadwozie, co najprościej jest opisywane jako ścięty lub pionowy tył – dokładnie tak, jak w autach typu kombi. Na rynku występują jednak również hatchbacki trójbryłowe, które przypominają sedany, a nazywa się je liftbackami. Decydujące dla odróżnienia hatchbacków jest otwieranie tylnej klapy wraz z szybą i zazwyczaj obecność tylnej wycieraczki.

Nadwozie hatchback przez lata nie uległo szczególnym zmianom, a jego wyróżniki pozostają takie same. Pierwsze konstrukcje tego rodzaju powstawały już w latach 30. i 40. XX wieku, ale prawdziwą popularność przyniosły im dopiero lata 60. i 70. Na początku lat 80. hatchback był już rodzajem nadwozia obecnym w gamie niemal każdego liczącego się producenta aut popularnych. Po czasie do produkcji hatchbacków przekonały się również marki segmentu premium, które do dziś mają je w swojej ofercie.

Hatchback a sedan – najważniejsze różnice

Sedan przez lata był najczęściej występującym rodzajem nadwozia. Choć na tle dzisiejszych liderów rynku może się wydawać przeżytkiem, wciąż kojarzy się z eleganckimi limuzynami. Pojęcia sedan i limuzyna są stosowane zamiennie i w zasadzie oznaczają to samo. Czym hatchback różni się limuzyny? Sedan to trójbryłowe nadwozie, podzielone na przedział silnikowy, pasażerski i bagażowy. Brak w nim wspomnianego wyżej ściętego tyłu. Klapa bagażnika otwiera się samodzielnie, bez podnoszenia szyby.

Limuzyny nie są szczególnie praktyczne i pod względem możliwości transportowych zostają w tyle za hatchbackami. Choć współczesne sedany również mają składane tylne siedzenia i mogą przewozić dłuższe przedmioty, mniejszy otwór załadunku i ograniczona wysokość bagażnika sprawiają, że ich zastosowanie jest znacznie bardziej ograniczone niż w przypadku hatchbacków. Dylemat hatchback vs sedan sprowadza się najczęściej do kwestii praktycznych, bo estetyka tych dwóch rodzajów karoserii jest po prostu kwestią gustu. Rynkowe przeboje takie jak Toyota Corolla Hatchback występują w wielu rodzajach nadwozia, dlatego klienci niezdecydowani między sedanem a hatchbackiem mogą ograniczyć wybór do różnych wariantów jednego modelu.

Hatchback a kombi – najważniejsze różnice

Hatchback i kombi to rodzaje nadwozia, które najczęściej współwystępują ze sobą w ofercie danego modelu. Zarówno hatchbacki jak i kombi mogą należeć do klasy aut miejskich, kompaktowych czy samochodów klasy średniej.

Te dwa rodzaje nadwozia mają wiele cech wspólnych. Oba występują najczęściej jako pojazdy dwubryłowe. Zarówno w jednym, jak i drugim mamy pokrywę bagażnika otwieraną do góry wraz z szybą i tylną wycieraczkę. A główne różnice? Kombi przypomina wydłużonego hatchbacka i można uznać, że tak właśnie jest. Kluczowa jest obecność dodatkowego słupka, który w hatchbackach nie występuje niemal nigdy. W hatchbacku mamy słupki A, B i C. Nadwozie kombi dodaje do tego słupek D i dodatkową szybę umieszczoną na wysokości bagażnika. Rynkowa różnorodność i odmienne podejście poszczególnych projektantów sprawiają, że słupek D bywa mniejszy lub większy, wyeksponowany lub ukryty. Zawsze natomiast pozostaje konstrukcyjnie obecny, wydłużając bryłę auta i zazwyczaj powiększając pojemność bagażnika, a już na pewno ułatwiając jego załadunek.

Kolejną różnicą jest występowanie relingów dachowych. W hatchbackach są one rzadkością, a we współczesnych kombi często należą do wyposażenia standardowego. Listwy, dzięki którym zamontujemy akcesoria dachowe, to typowy widok w kombi. Z nielicznymi wyjątkami i w odróżnieniu od nadwozia hatchback, samochody kombi nigdy nie były szczególnie modne. Ich wybór najczęściej motywowany jest względami praktycznymi, choć i dziś na rynku nie brakuje pożądanych, mocnych kombi, które zdaniem wielu kierowców wyglądają czasem lepiej niż ich odpowiedniki o innych rodzajach nadwozia.

Toyota Corolla Hatchback

Mówiąc o najczęściej wybieranych hatchbackach, nie sposób nie wspomnieć o tym samochodzie. Toyota Corolla Hatchback, czyli jedna z trzech odmian nadwoziowych najpopularniejszego samochodu w Polsce, podbiła serca polskich klientów.

Kompaktowy hatchback Toyoty jest dostępny w wielu wersjach wyposażenia, a gama jednostek napędowych sprawia, że można wybierać spośród kilku oszczędnych opcji – hybrydowych i benzynowych. Corolla Hatchback ma dynamiczną sylwetkę i zgrabne proporcje. Przyjemny dla oka design to efekt przemyślanego projektu opartego o platformę TNGA. To dzięki niej nowa Corolla Hatchback jeździ tak dobrze, jak wygląda. Inżynierowie zaprojektowali samochód, który łączy ze sobą efektowny styl, doskonałe prowadzenie i komfortową jazdę.

Jakie wymiary ma Toyota Corolla Hatchback? Kompaktowy hatchback mierzy 4370 mm na długość, 1790 mm na szerokość i ma 1435 mm wysokości. Rozstaw osi 2640 mm gwarantuje sporą ilość miejsca w środku, a tylny zwis o długości 795 mm pozwolił wygospodarować pojemny bagażnik o regularnych kształtach. Nowa Corolla wygląda tak dobrze również dzięki estetycznym detalom. Kształt świateł do jazdy dziennej, starannie zaprojektowane wzory felg czy dostępna opcjonalnie dwukolorowa kompozycja nadwozia dodatnio wpływają na wizerunek auta.

Wersje wyposażenia

Toyota Corolla Hatchback jest dostępna w kilku wersjach wyposażenia. Najbardziej przystępna odmiana Active to wydatek 83 900 zł i trudno o niej powiedzieć „podstawowa”. Wyposażenie auta jest bowiem bogate już w bazowej odmianie i zawiera udogodnienia takie, jak układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), system multimedialny Toyota Touch 2, kamera cofania, usługi łączności Toyota Connected Car, klimatyzacja czy LED-owe reflektory ze światłami do jazdy dziennej. Klienci, którym zależy na niskiej racie miesięcznej, mogą również zdecydować się na finansowanie leasingiem Kinto One. Miesięczna opłata wynosi wówczas od 1061 zł netto.

Kolejną odmianą jest Comfort. Toyota Corolla Hatchback w tej wersji wyróżnia się dodatkami takimi, jak 16-calowe felgi aluminiowe z oponami 205/55 R16, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa czy gałka dźwigni zmiany biegów oraz kierownica obszyte skórą. Dostępna w cenie 92 400 zł wersja Comfort jest dostępna w finansowaniu od 1115 zł netto miesięcznie.

Charakterna Corolla Hatchback GR Sport kosztuje 125 000 zł i jest dostępna wyłącznie jako hybryda. W wyżej wymienionej cenie (lub racie miesięcznej od 1359 zł netto miesięcznie) możemy się cieszyć elementami wyposażenia z wersji Comfort, a ponadto systemem bezkluczykowym, układem detekcji przeszkód podczas manewrów (ICS), stacją do ładowania bezprzewodowego w konsoli centralnej, podgrzewanymi przednimi siedzeniami, elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy, czujnikiem deszczu i zmierzchu, automatycznie ściemniającym się lusterkiem wstecznym, spryskiwaczami przednich świateł, przyciemnianymi szybami tylnymi, przednimi i tylnymi czujnikami parkowania, a także systemem multimedialnym z Apple CarPlay® i Android Auto™ oraz nawigacją z mapami online i 4-letnią bezpłatną subskrypcją na ich automatyczne aktualizacje. Hatchback w wersji GR Sport wygląda jeszcze lepiej dzięki elementom stylistycznym typowym dla tej odmiany – czarny dach, specjalne felgi z lekkich stopów czy trójramienna kierownica obszyta skórą z perforacją. Najbardziej wymagający kierowcy mogą wybrać również opcjonalny system aktywnego zawieszenia z regulowaną charakterystyką amortyzatorów.

Na szczycie gamy stoi wersja Executive. Toyota Corolla Hatchback w tej odmianie zwraca uwagę wyposażeniem dostępnym bez dopłaty. Znajdziemy tu wyświetlacz HUD na przedniej szybie, system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), podgrzewane wycieraczki, chromowane listwy w oknach, a także kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników z efektem trójwymiarowości, tapicerkę materiałową z elementami skóry i podgrzewaną kierownicę. Tak wyposażona Corolla Hatchback kosztuje 128 500 zł lub od 1389 zł netto miesięcznie.

W gamie jednostek napędowych znalazły się 3 opcje. To benzynowy silnik 1.2 Turbo o mocy 116 KM, który możemy wybrać zarówno z manualną, 6-biegową skrzynią, jak i z bezstopniowym automatem Multidrive S. Na zelektryfikowane, hybrydowe warianty składają się układy napędowe 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT oraz 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 e-CVT. Za tymi oznaczeniami kryją się oszczędne, dynamiczne no i przede wszystkim niezawodne napędy. Legendarna bezawaryjność Toyoty daje spokój ducha i pewność na drodze, a potwierdza to m.in. 10-letnia gwarancja na akumulator hybrydowy. Mocną stroną wszystkich zastosowanych w Corolli Hatchback napędów jest niskie zużycie paliwa. Jednostka 1.2 Turbo zużywa średnio 5,8–7,2 l/100 km. Hybryda z silnikiem 1.8 zadowoli się średnio 4,4–5,1 litrami na 100 km, a topowe 2.0 Hybrid Dynamic Force gwarantuje doskonałe osiągi (przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 7,9 s), spalając przeciętnie tylko 4,7–5,6 l/100 km. Podane w katalogu dane możemy bez trudu osiągnąć w codziennej eksploatacji.

Zalety nadwozia typu Hatchback

Opisywany rodzaj nadwozia ma cały szereg zalet, które sprawiają, że klienci tak chętnie wybierają je w salonach. Hatchback od zawsze oznaczał zwinne i kompaktowe auto, które świetnie nadaje się do użytkowania w mieście. Szeroko otwierana klapa bagażnika ułatwia załadunek bagaży i zwiększa wszechstronność hatchbacka względem sedana. A w czym hatchbacki są lepsze od kombi? Oprócz wspomnianych już mniejszych wymiarów, zapewniają często lepszą sztywność nadwozia. Krótsze nadwozie i jeden słupek mniej sprawiają, że wraz z upowszechnieniem się tego typu nadwozia, producenci zaczęli wprowadzać na rynek usportowione odmiany kompaktowych hatchbacków, które dziś nazywamy po prostu hot-hatchami. Auta tego rodzaju są również mniejsze i lżejsze od aut typu kombi, co często pozwala dodatkowo obniżyć spalanie i poprawia dynamikę. Jak widać, hatchbackom nie brakuje walorów, które czynią z nich bardzo wszechstronne samochody.

Artykuł sponsorowany Toyota